2011.09.07./2011 Programfrissítés 



A jelenlegi módosítás legjobb meggyőződésünk ellenére kerül a programba és a foglalkoztatási kedvezmények (START stb.) órabéresekre vonatkozó számítását érinti. A javítás, azért vált szükségessé, mert a 08-as bevallásban  a  kedvezmény korlátjának ellenőrzéséhez a NAV csak, és kizárólag a havi  béresekre vonatkozó  minimálbért tekinti alapul.  Mivel a jogi  helyzet tisztázására irányuló  leveleinkre ezidáig nem kaptunk érdemleges választ és mivel minden levélváltás minimum harminc nap, ezért hogy bevallásaikat addig is hibajelzés nélkül be tudják adni,  kénytelenek voltunk a programon módosítani.

A foglalkoztatási kedvezményeket a 2004.évi CXXIII. törvény tartalmazza, a  kedvezmények felhasználásának részletes szabályait pedig a 31/2005. számú PM. rendelet. A kedvezmények korlátait mindkettő a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) fogalmához köti, a kedvezmény annak valahányszorosa. Ennek a fogalomnak nincs az említett jogi dokumentumokban külön definíciója, ezért joggal feltételezhető, hogy a fogalmat a Munka Törvénykönyve alapján kell értelmezni, ami a konkrét meghatározást kormányrendeletre bízza.

Ez a rendelet a jelenleg érvényes minimálbérekről, a 337/2010. számú kormányrendelet ami "a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról" nevet viseli.  A rendeletnek, a tárgy szempontjából lényeges paragrafusa:

2. § (1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított személyi alapbér kötelező legkisebb összege (minimálbér) a teljes munkaidő teljesítése esetén 2011. január 1-jétől havibér alkalmazása esetén 78 000 forint, hetibér alkalmazása esetén 17 950 forint, napibér alkalmazása esetén 3 590 forint, órabér alkalmazása esetén 449 forint

(5) Részmunkaidő esetén
a) az (1)-(3) bekezdésben meghatározott havi, heti és napi bértételt a munkaidő eltérő mértékével arányosan csökkentve,
b) az (1) és a (2) bekezdésben meghatározott órabértételt az ott szereplő összeggel, illetve annak (4) bekezdés szerint arányosan változó összegével
kell figyelembe venni.

A  meghatározásból következik, hogy a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) fogalma a dolgozó konkrét bérezési formájától függ, ezért egy adott hónapban a havibéresek illetve órabéresek minimálbére, az abban levő munkanapoktól függő fizetendő órák függvényeként, eltérő összegű lehet. A napi nyolc órában foglalkoztatott órabéresek adott havi minimálbére a legalább 22 munkanapot tartalmazó hónapokban mindig meghaladja a havibéres minimálbért.

Eddig ezzel az értelmezéssel nem volt probléma, annyira nem, hogy a Nyugdíjbiztosító is pontosan így értelmezi az évről-évre megjelenő NYENYI kitöltési utasításában., ahol  a "P" lap kitöltéséhez szó szerint beidézi a hivatkozott rendeletet.

Első levelünkre adott válaszában a NAV arra hivatkozott, hogy órabéres esetében azért nem  a 337/2010. számú rendeletet kell alkalmazni, mert erre nincs utalás a kedvezményeket tartalmazó törvényben. Arra már nem tért ki a válasz, hogy havibéresre sincs utalás, a törvényben csak a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) megfogalmazás szerepel. A válasz tehát "csak" volt. A világos indoklás hiányát nehezményező levelünkre hasonló szellemű választ kaptunk. A második válasz, minden logikát nélkülöző módon, a hóközbeni kötelezettség változáskor alkalmazandó arányosítási módszerbe magyarázta bele, hogy a havi minimálbért kellene valahogy használni. Írtunk egy újabb levelet a NAV felettes szervének (NGM), arra még várjuk a választ.

A NAV második válaszát megtekintheti itt.

A kényelmetlenségek elkerülése végett inkább a programon módosítottunk. A módosítás eredményeként, órabéresek esetében is havibéresekre vonatkozó havi minimálbért veszi alapul a program a kedvezmény alapjának kiszámításához.

A folyamatban lévő levélváltás későbbi eredményeiről tájékoztatjuk Önöket.


Vántus Imre