2011.09.07./2011
Programfrissítés
|
A
jelenlegi módosítás legjobb
meggyőződésünk ellenére kerül a programba
és a foglalkoztatási kedvezmények (START stb.)
órabéresekre
vonatkozó számítását
érinti. A javítás, azért vált
szükségessé, mert a 08-as bevallásban a
kedvezmény korlátjának
ellenőrzéséhez a NAV csak, és
kizárólag a havi béresekre
vonatkozó minimálbért tekinti alapul.
Mivel a jogi helyzet tisztázására
irányuló leveleinkre ezidáig nem
kaptunk érdemleges választ és mivel minden
levélváltás minimum harminc nap, ezért hogy
bevallásaikat addig is hibajelzés nélkül be
tudják adni, kénytelenek voltunk a programon
módosítani.
A foglalkoztatási
kedvezményeket a 2004.évi CXXIII. törvény
tartalmazza, a kedvezmények
felhasználásának részletes
szabályait pedig a 31/2005. számú PM. rendelet. A
kedvezmények korlátait mindkettő a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér)
fogalmához köti, a kedvezmény annak
valahányszorosa. Ennek a fogalomnak nincs az említett
jogi dokumentumokban külön definíciója,
ezért joggal feltételezhető, hogy a fogalmat a Munka
Törvénykönyve alapján kell értelmezni,
ami a konkrét meghatározást
kormányrendeletre bízza.
Ez a rendelet a jelenleg érvényes minimálbérekről, a 337/2010. számú kormányrendelet ami "a
kötelező legkisebb munkabér (minimálbér)
és a garantált bérminimum
megállapításáról" nevet viseli. A rendeletnek, a tárgy szempontjából lényeges paragrafusa:
2. § (1)
A teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló
részére megállapított személyi
alapbér kötelező legkisebb összege (minimálbér)
a teljes munkaidő teljesítése esetén 2011.
január 1-jétől havibér alkalmazása
esetén 78 000 forint, hetibér alkalmazása
esetén 17 950 forint, napibér alkalmazása
esetén 3 590 forint, órabér alkalmazása
esetén 449 forint
(5) Részmunkaidő esetén
a) az (1)-(3) bekezdésben
meghatározott havi, heti és napi bértételt
a munkaidő eltérő mértékével
arányosan csökkentve,
b)
az (1) és a (2) bekezdésben meghatározott
órabértételt az ott szereplő összeggel,
illetve annak (4) bekezdés szerint arányosan
változó összegével
kell figyelembe venni.
A
meghatározásból következik, hogy a
kötelező legkisebb munkabér (minimálbér)
fogalma a dolgozó konkrét bérezési
formájától függ, ezért egy adott
hónapban a havibéresek
illetve órabéresek minimálbére,
az abban levő munkanapoktól függő fizetendő
órák függvényeként, eltérő
összegű lehet. A napi nyolc órában foglalkoztatott
órabéresek adott havi minimálbére a
legalább 22 munkanapot tartalmazó hónapokban
mindig meghaladja a havibéres minimálbért.
Eddig ezzel az
értelmezéssel nem volt probléma, annyira nem, hogy
a Nyugdíjbiztosító is pontosan így
értelmezi az évről-évre megjelenő NYENYI
kitöltési utasításában., ahol a
"P" lap kitöltéséhez szó szerint
beidézi a hivatkozott rendeletet.
Első levelünkre
adott válaszában a NAV arra hivatkozott, hogy
órabéres esetében azért nem a
337/2010. számú rendeletet kell alkalmazni, mert erre
nincs utalás a kedvezményeket tartalmazó
törvényben. Arra már nem tért ki a
válasz, hogy havibéresre sincs utalás, a
törvényben csak a kötelező legkisebb munkabér
(minimálbér) megfogalmazás szerepel. A
válasz tehát "csak" volt. A világos
indoklás hiányát nehezményező
levelünkre hasonló szellemű választ kaptunk. A
második válasz, minden logikát
nélkülöző módon, a hóközbeni
kötelezettség változáskor alkalmazandó
arányosítási módszerbe magyarázta
bele, hogy a havi minimálbért kellene valahogy
használni. Írtunk egy újabb levelet a NAV
felettes szervének (NGM), arra még várjuk a
választ.
A NAV második válaszát megtekintheti itt.
A
kényelmetlenségek elkerülése végett
inkább a programon módosítottunk. A
módosítás eredményeként,
órabéresek esetében is havibéresekre
vonatkozó havi minimálbért veszi alapul a
program a kedvezmény alapjának
kiszámításához.
A folyamatban
lévő levélváltás későbbi
eredményeiről tájékoztatjuk Önöket.
Vántus Imre