2020.12.09./2020 Programfrissítés 



2008-as bevallás 15.0  verzió.

Ezzel a formátummal már be lehet vallani a 485/2020 KR.-ben  meghatározott ráfizetős adó és járulékkedvezményeket (SZOCHO, szakképzési hozzájárulás) a rendelet szerint jogosult  és a kedvezményt igénybe vevő cégek számára.

Amit eddig közöltem a kedvezményekről, azt el lehet felejteni, nem véletlenül vonták vissza a 14.0-ás bevallási verziót. Az új verzióban sikerült egy teljesen más értelmezést adni a rendeletben vázolt vészhelyzeti (vészhelyzet-2)  kedvezményeknek.

Az értelmezés lényege, hogy a kedvezményre jogosult cég, melynek főtevékenysége megegyezik a felsorolt TEÁOR-ok valamelyikével és abból a vészhelyzet kihírdetése előtti 6 hónapban legalább az összes bevételének 30%-a származott,

1.) valamint teljesíti, hogy novemberben nem mond fel egyetlen olyan dolgozójának sem, aki a kihirdetés (november 11) napján munkaviszonyban állt a céggel (
KR. 6. § (1)),

2.) csak azok után igényelheti az adó és járulékkedvezményeket (SZOCHO, szakképzési  hozzájárulás, továbbá a 08-as bevallásban nem szereplő rehab járulék, KIVA fizetésének mentessége),  akiknek - idézem: "
a kifizető a munkavállalót a veszélyhelyzetre való tekintettel elbocsájtotta volna," (KR. 6. § (2) a)).

A 2.) pontban írt nem túl exakt szöveg azt jelenti, hogy amit mi eddig (és a NAV is a 14.0 verzióban) valamiféle feltételnek vettünk, valójában a kedvezmény alanyát határozza meg, és az új értelmezés szerint, csak a velük kapcsolatban elszámolt összegek után ráfizettendő adókat, járulékokat mentesíti a rendelet. Ebből az is következik, hogy a cégnek meg kell jelölnie, kik azok, akiknek felmondott volna a vészhelyzet miatt, de hála a kedvezménynek, mégis megtartja őket. Aztán, hogy ezt a "volnát" mivel tudja majd alátámasztani a cég egy esetleges ellenőrzéskor, arról egyelőre nem jelent meg hivatalos infó, de biztosan megfog, amikor már késő lesz. Addig is érdemes saját dokumentumot fabrikálni a tényállásról, hogy legalább az meglegyen. Nem hivatalos tájékoztatásként azt mondta egy NAV-közeli szakértő, ha az üzletet szüneteltetni kell, vegyék igénybe minden (az 1.) pontban foglalt feltételnek megfelelő dolgozó) után a kedvezményt. Előbbi tanács ellenére, a munkaviszonyban álló cégvezetőt nem célszerű kedvezményre jelölni, mert nehéz lesz megmagyarázni, hogy saját magának is felmondott volna.

Az 1.) pontban leírt feltétel, egyébként a bértámogatás igánybevételére jogosít, azt nem szűkíti a 2.) pont, ami csak a kedvezmény igénybevételéhez kapcsolódik.

Változások a programban

A vészhelyzeti (vészhelyzet-2) kedvezményt igénylő cég, már megjelölhette a cég jogosultságát a kedvezmény igénybevételére a cégparaméterek között, de ez csak szükséges, de nem elégséges feltétel a kedvezmény tényleges igénybevételéhez (egyelőre novemberre, de valószínűleg februárig kitolják az időszakot).

Az új értelmezés szerint, tehát meg kell jelölni  azokat a dolgozókat, akik után igénybe veszi a cég a kedvezményt. Ez megtehető, a Törzs 3. lapján, a  "Vészh.fogl.kód" (vészhelyzeti foglalkoztatás kódja) mezőben is, a 3-as érték beírásával, de készült egy egyszerűbb és áttekinthetőbb beállítási lehetőség is:

A Beléptets-kódok->Pénztárak,SZÉP kártya,E-mail  menübe egy új menüpont került:
Vészhelyzet-2 kedv.jogosultak

A menüpont a következő beviteli képet aktivizálja:
┌[■]──────────────────────────── Vészhelyzet-2 ───────────────────────    11 ──┐
│N  é  v                   Szül.idő   Jv  Belépes    Kilépés    Vészkód        
│ANGYAL ANNA               1982.06.24 1/1 2007.03.06 2020.04.30    0           ║
│CSONGRÁDI GÁBOR           1993.01.23 1/1 2019.02.25     .  .      0           ║
│CSONGRÁDI ZSUZSANNA       1960.11.27 2/1 1997.06.01     .  .      0           ║
│DÁVID JOLÁN               1998.12.30 1/1 2020.09.01     .  .      0           ║
│FEHÉR ATTILA              1958.05.08 2/1 1997.06.01     .  .      0           ║
│GEREBLYE ZOLTÁNNÉ         1962.07.30 1/3 2019.02.25     .  .      0           ║
│ILLÉS ZSÓKA               1986.09.03 1/1 2009.10.27     .  .      0           ║
│KISS FERENCNÉ             1963.09.10 1/1 2006.09.18     .  .      0           ║
│KOVÁCS ESZTER             1990.04.23 2/4 2006.01.01     .  .      0           ║
│MOLNÁR SAROLTA            1966.02.14 1/1 2005.09.01     .  .      0           ║
│NAGY TIBORNÉ              1961.02.01 1/3 1995.08.24     .  .      0           
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
░             K)eres J)avít L)ista U)jraszámol V)ész2jelölés Esc-ki            ░


A sorban csak a "Vészkód" (vészhelyzeti foglalkoztatás kódja), módosítható. Ha a dolgozó után igényelhető a kedvezmény, a mezőbe a 3-as kódot kell írni. A kitöltést F1 segíti.

Ez a kódmező már korábban is használatban volt, most bővült a 3-as kóddal, az F1-re az alábbi választék jelenik meg:
╔[■]Külön fogl.szabály═══╗
║                        ║
║ 0                      ║
║ 1 Mhelyi gyfelügy      ║
║ 2 EFO-KR.122/2020      ║
║ 3 Vész-2 kedvezmény    ║
╚════════════════════════╝


A "vészkód" csoportos beállítása [V]:
Aki úgy dönt, hogy minden dolgozó után (aki november 11-én munkaszerződéssel rendelkezett) igénybe veszi a kedvezményt, az egyénenkénti módosításnál gyorsabb, ha megnyomja a [V] betűt (vész2jelölés). Ekkor az összes november 11-én itt levő, de még ki nem lépett dolgozót megjelöl a program. Ha a rendelet úgy érti, hogy a november 11 után, nem munkáltatói felmondással kilépett dolgozóra is igényelheti  a kedvezményt (mert eredetileg elküldte volna a vészhelyzet miatt, de aztán mégse, de erre meg ő mondott fel), akkor egyedileg adja meg a kilépett dolgozóhoz a 3-as kódot.

Újraszámolás: [U]
Ha már mindenkit megjelölt akire kedvezményt igényel, nyomja meg az [U] betűt (ujraszámol), hogy a program beírja a kódot a feladásokba (bérlap, lista), illetve az elszámolásokba, ami szükséges ahhoz, hogy a program jól számoljon minden összesítőn, felosztón. Az újraszámolást csak most egyszer kell kérni, a későbbiekben arra ügyeljen, hogy a törzsben még a bérfeladás előtt a megfelelő vészhelyzeti kód szerepeljen.
 
Egyéb
Ha a cég igénybe veszi a vészhelyzeti (vészhelyzet-2) kedvezményeket, a fenti beállítások és újraszámolás után, minden olyan összesítőt (pl. Apeh összesítő) és felosztót nyomtasson ki újra és cserélje le a régit, ami tartalmazza a  kedvezmény körébe tartozó adókat, járulékokat! Ha már generálta a 08-as bevallást, generálja újra!