|
2024.09.19./2024
Programfrissítés
|
Módosult a letiltások kezelése speciális esetben.
Ha egy foglalkoztatottat eseti jogviszonyokkal alkalmaznak (EFO, eseti
megbízás) nem kell és nem is jegyeznek elő
letiltást, mert nem is érkezik ilyen a
végrahajtótól. Abban az esetben viszont, ha egy
ilyen foglalkoztatott munkaviszonyt létesít a
céggel és előjegyeznek számára
letiltást, a tört hónapban, ha a foglalkoztatottnak
volt eseti jogviszonya és munkaaviszonya is, a munkaviszony
elszámolásakor, a letiltási korlátba a
program beleszámolta az eseti foglalkoztatás
adóköteles jogcímen kifizetett
munkadíját is. Ezentúl nem fogja.
Munkaerőpiaci kedvezmény - KIVA
Tájékoztatást kértünk a
NAV-tól: hogyan érinti a KIVA szerint
adózókat a munkaerőpiaci szocho kedvezmény
lerövídítéséről szóló
"háborús vészhelyzeti" rendelet (182/2024 KR.)?
A tájékoztatás lényege, hogy KIVA esetében a kedvezményt a rendelet
előtti módon kell számolni. Ez azt jelenti, hogy KIVÁ-s cég esetében a
munkaerőpiaci kedvezményt továbbra is a régi szabály szerint kell
előjegyezni a törzsben, azaz 2 év teljes kedvezmény (maximum a
minimálbérig) és 1 év 50%-os kedvezmény.
A NAV válaszának eredeti szövege:
''A beadványukban másodikként
megfogalmazott kérdés arra irányul, hogy a Korm. rendelet 2024. augusztus 1-től
hatályos, a munkaerőpiacra lépők utáni kedvezményt módosító szabályai
kiterjednek-e a kisvállalati adó alanyaira is, ha igen, akkor pedig hogyan kell
az érvényesítési időszakot meghatározni.
A kisvállalati adó
megállapítása során a munkaerőpiacra
lépők után
érvényesíthető kedvezményezett
foglalkoztatottak körét a kisadózó
vállalkozások
tételes adójáról és a
kisvállalati adóról szóló 2012.
évi CXLVII. törvény (a
továbbiakban: Katv.) 2. § 19. b) pontja a Szocho. tv. 11.
§ (2) bekezdésben
meghatározott kedvezményezett foglalkoztatottakkal
megegyezően határozza meg.
Ebből kifolyólag a 2024. augusztus 1-től hatályos, a munkaerőpiacra lépők
fogalma tekintetében
a Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében kihirdetett
szocho-t érintő változás a kisvállalati
adó alanyait a kedvezményezetti kör
meghatározása szempontjából érinti.
Megjegyezzük azonban, hogy a 2024.
augusztus 1-jét megelőzően, a Szocho tv. korábbi fogalmi
szabályozása alapján
munkaerőpiacra lépőként minősített személyt
az új kifizetőnél, a kedvezmény
továbbvitelével történő
kedvezményezett foglalkoztatása esetén –
hasonlóan a
szociális hozzájárulási adóhoz - nem
kell az új fogalmi meghatározásnak megfelelően
minősíteni, ez a személy az
érvényesítési időszak végéig
munkaerőpiacra lépő
személyként vehető továbbra is figyelembe.
Ugyanakkor a munkaerőpiacra
lépők után a kisvállalati adó
alapjánál
érvényesíthető kedvezmény
érvényesíthetőségének
időtartamára, illetve
kiszámításának módjára a
Katv. önálló szabályt ad. Mivel a
kedvezményezett
foglalkoztatottak után érvényesíthető
kedvezményeket továbbra is a Katv. 2. §
20. pontja szabályozza, amelyet a Korm. rendelet nem
érint, ezért a
kisvállalati adóban – figyelemmel a Katv. 2. §
20. b) pontjára – a
munkaerőpiacra lépők után
érvényesíthető kedvezmény
változatlanul,
személyenként a bruttó munkabér havi
összege, de havonta legfeljebb a
minibálbér a foglalkoztatás első két
évében, a foglalkoztatás harmadik
évében legfeljebb
a minimálbér 50 százaléka.
Amennyiben tehát a
levelében említett munkaerőpiacra lépő
személyt 2024.
augusztus 12. napjától egy kisvállalati adó
alanyának minősülő munkáltató
alkalmazza, akkor a kisvállalati adóban utána
kedvezményezett
foglalkoztatottként érvényesíthető
kedvezmény időtartama nem rövidül le a Korm.
rendelet szabályainak megfelelően, illetve azok nem
érintik az érvényesíthető
kedvezmény mértékét sem. A
kisvállalati adó alanya az érintett
személyt 2027.
februárjáig kedvezményezett
foglalkoztatottként veheti figyelembe, a
foglalkoztatás alapján
érvényesíthető kedvezmény a
munkavállaló bruttó
munkabére, de havonta legfeljebb a minimálbér
összege 2026. február hónapjáig,
majd ezt követően, az érvényesítési
időszak hátralevő részében havonta
legfeljebb a minimálbér 50 százaléka.
Tájékoztatjuk, hogy a válaszlevél tartalma szakmai véleménynek minősül,
kötelező jogi erővel nem bír."