KÉRDÉSEK - VÁLASZOK

   
   

     

KÉRDÉSEK

 

A kérdéseket az alábbi e-mail címre várjuk: a.anita@parameter.hu


Hogyan kell elbírálni, feladni és elszámolni a megbízási díjat, ha nem csak 1 hónapra szól, hanem többre?

0708-as bevallás javítása, helyesbítése és önellenőrzése.

Ha lejár a tartós álláskereső kedvezménye, miért csak a kedvezmény utáni időszakot számolja el a program?
Hogyan kell berögzíteni, ha teljes munkaidősből részmunkaidős lesz vagy fordítva?

Hogyan kell elszámolni az alkalmi munkavállalót?

Mit kell tenni, ha az alkalmi munkavállalóból munkaviszonyos lesz?


Mit jelent, ha hibaüzenetet kapok az APEH-től a korábbi 0608-as bevalásokkal kapcsolatban?

Hogyan lehet az OEP-es jelentő programhoz a bérprogramból az adatokat előállítani?

A 2006. július 1-jétől érvényes minimálbér emelését kire vonatkozóan kell alkalmazni?

Hol lehet a bérprogramban a 06081K(01-03. hó) és 0608(04. hótól) bevallás adatait előállítani?

Hogyan kell használni a APEH 08/08K bevallás menüpontot?
Milyen lépései vannak a havi adatszolgáltatásnak?
Hogyan kell elküldeni elektronikusan a 2005. évi SZJA adatszolgáltatást?
A 0608 bevallásnál a kerekítés hogyan kezelhető a programban?
Megbízási díj ellenőrzése során megjelenő hibaüzenetet hogyan kezeljük?


VÁLASZOK



Hogyan kell elbírálni,  feladni és elszámolni a megbízási díjat, ha nem csak 1 hónapra szól, hanem többre?

A megbízási szerződésre vonatkozó előírásokat a Ptk. tv. szabályozza, míg a járulékfizetési kötelezettséget a biztosítási jogviszony esetleges fennállása befolyásolja. A bérprogram törzsébe történő rögzítés előtt el kell  tehát döntenünk, hogy biztosított lesz-e az emberünk, a kifizetett összeg és a vonatkozási időszak alapján. Ezeket a megbízási szerződésnek kötelező tartalmazni, ezért azonnal elbírálható.  A Tbj. tv. 5. §. (1) g.  alapján, az e tevékenységből származó,  tárgyhavi járulékalapot képző jövedelem, ha eléri a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimálbér havi összegének harminc százalékát, illetőleg naptári napokra átszámítva annak harmincadrészét, akkor biztosított lesz az emberünk. A jogszabály szövegét avval egészíteném ki, hogy az adóköteles résznek kell ezt az előbb említett összeghatárt elérni. Megbízási jogviszony esetében mindig van költséghányad, a minimum a 90%-10%. Ebből a 90% az adóköteles, vagy amennyiről nyilatkozatunk van. 2007-ben ezt úgy kell számolni, hogy a 65.500*0,3=19.650,- havonta, vagy naponta 655,- (19.650/30) legyen a 90%. Ha ennél kevesebb az adóköteles rész, nem lesz biztosított az emberünk, ezért csak személyi jövedelemadót kell fizetnie az adóköteles részből, a cégnek pedig 11% ehot. A biztosítási jogviszonyt eredményező megbízás esetében, a munkaviszonyhoz hasonlóan tudnunk kell van-e főállása a megbízottnak, vagy esetleg nyugdíjas-e. Ha csak ez a jövedelme van és biztosított, akkor a tételes ehot is itt kell megfizetni. Mentesülhet a tételes egészségügyi hozzájárulás fizetése alól, ha van másik legalább heti 36 órás munkaviszonya vagy tagi jogviszonya, ez lehet ugyanaz a cég is.
Mivel havi adatszolgáltatás van, a megbízási szerződésben meghatározott összeget  szét kell darabolni havi szintre és aszerint elbírálni a jogviszonyt. Pl: 2007. 03.25-2007.05.02. szól a megbízás és máshol van 36 órás munkaviszonya a megbízottnak, kifizetve: 2007. május 31-én; márciusra 5.000,- Ft-ot kap, áprilisra 30.000,- Ft-ot , májusra 2.000,- Ft-ot, költséghányad 90%-10%. Márciusban 5.000*0,9= 4.500,- (7 nap*655=4.585,- kellene a biztosítási jogviszonyhoz)
Áprilisban 30.000*0,9= 27.000 (19.650,- Ft-tól biztosított)
Májusban 2.000*0,9= 1.800 (2 nap*655= 1.310,- Ft-tól biztosított)

A jogviszony időszakokban 3 sort rögzítünk az emberünknek:
    1.  2007.03.25-2007.03.31. Önálló tevékenység/nem biztosított, megbízási jogviszony
    2.  2007.04.01-2007.04.30. Önálló tevékenység/máshol 36Mv, megbízási jogviszony
    3.  2007.05.01-2007.05.02. Önálló tevékenység/máshol 36Mv, megbízási jogviszony

A júniusi hónap az aktuális időszakunk, de nekünk márciusra, áprilisra, májusra kell bérlapot rögzíteni. Tárgyhótól eltérő időszakra vonatkozó megbízási díjakat a kiléptetés menü reklamációs lista rögzítése menüben adjuk fel kiválasztva a megfelelő jogviszonyt, és nagyon figyeljünk arra, hogy Melyik hónapra? kérdésre az vonatkozási hónapot, tehát a márciust írjuk be. Minden jogviszony esetében kettő különböző jogcímkódon adjuk fel az elszámolást. Márciusban, mivel nem biztosított az emberünk a 90%-nak megfelelő összeget a %-os ehos, megbízás-TB (743) kódra és a 10%-ot a megbízás adómentes (742) kódra. A kiléptetés menü használatakor megszoktuk, hogy mindig kéri megjelölni a számfejtési időszakot, ez jelen esetben március lesz. Alaposan átnézzük a számfejtési egyeztetőt, majd ha mindent jónak találtunk, akkor aktualizáljuk. Beaktualizálás után jöhet csak a kiléptetés menüben az április rögzítése, szintén a reklamációs lista rögzítésében, a jogviszonya soron állva az F1 megnyomása után az áprilisra berögzített jogviszonyt kiválasztjuk. Itt a fenti példát követve biztosított lett a megbízottunk, ezért a 90%-nak megfelelő összeget a megbízás-adóköteles (741) kódra adjuk fel, a 10%-ra ugyanazt a megbízás adómentes (742) kódot használjuk. Számfejtési időszaknak az áprilist jelöljük meg, ellenőrzés után aktualizálunk, majd a májust ennek mintájára elszámoljuk. Az aktuális időszaki 0708 bevallásban a megbízottunknak lesznek tárgyhótól eltérő időszaki lapjai, hiszen most fizettünk ki más hónapra vonatkozó járandóságokat.
 
Vissza a kérdésekhez



0708 bevallás javítása, helyesbítése és/vagy önellenőrzése.

A havi adatszolgáltatással kapcsolatos javítások körét alapvetően 4 csoportba tudjuk osztani:
1. Javítás, javító bevallás készítése

Kizárólag abban esetben adhatunk be javító bevallást, ha az APEH-től kaptunk e-mailben felszólítást. Ez a levél tartalmazza a teendőket is. Tehát azt, hogy a hibátlan, teljes bevallást kérik elküdeni ismét.
A bérprogram segítségével ez teljesíthető, mert minden emberről ismételten kérik az adatszolgáltatást.
A javítandó hónapban begenerált bevallásunkat javítjuk a hibaüzenetnek megfelelően. Az A-lapra, azon belül a A00-főlapra, két sort rögzítünk: a javítani kívánt bevallás vonalkódját (a hibás bevallás nyugtáján szereplő iktatószám, bárkód), illetve X-el jelöljük, hogy javító bevallásról van szó. Nagyon fontos, hogy szükség van újabb exportálásra és célszerű másik meghajtót választani az eredeti bevallás megőrzése miatt. Az ABEV 2006 nyomtatványkitöltőben ellenőrizés után küldhetjük a bevallásunkat.

2. Helyesbítés

Abban az esetben, ha mi magunk veszünk észre egy hibát, nem a hivatal jelzi, és adót, járulékot cégszerűen nem érint a változtatásunk, akkor helyesbítést kell készítenünk.
A helyebítés minden esetben magánszemélyhez kötődik. Az adott személlyel kapcsolatban teljes adatcseréről van szó, minden korábban helyesen közölt adatát ismét fel kell tüntetni a 0708M-es lapján. Az ABEV 2006 nyomtatványitöltőben csak az érintett személy 0708M lapját töltjük ki jelezve, hogy helyesbítésről van szó. A 0708A lapján csak a helyesbítés kódkocka mellett legyen X. Mentés után összerendelhetjük a nyomtatványokat, majd ellenőrzés után küldhetjük a bevallást.

3. Önellenőrzés

Önellenőrzés esetén is mi magunk tárunk fel valamilyen hibát, hivatali értesítés nélkül. Magánszemélyhez nem köthető adó és járulék módosításáról van szó, így M-es lapot nem is kell kitölteni és hozzárendelni a bevallásunkhoz, kizárólag önállóan 0708A-t küldünk be. Ilyen lehet pl.: cégtelefon-adó, cégautó-adó stb. módosítása. A 0708A-01-02 magánszemélyhez nem köthető lapját kitöltjük úgy, mintha most adnánk be először, és kitöltjük a 03 lapon az érintett adó és járulék sorokat, alap és kötelezettség különbözettel. A főlapon X-et teszünk az önellenőrzés kockába és megadjuk az önellenőrzés esedékességet, ami minden esetben a hiba feltárást követő 15 nap.  Ellenőrzés után küldhetjük a bevallást, de ne ijedjünk meg, mert egy figyelmeztető üzenet meg fog jelenni, hogy biztosan így szeretnénk-e beküldeni a bevallást.

4. Önellenőrzés és helyesbítés

Magánszemélyhez köthető a  helyesbítés, és céges szinten ez adó, járulék változással is jár. Pl. kiderül dolgozóról több hónap múlva, hogy magánnyugdíjpénztári tag vagy visszamenőlegesen nyugdíjba megy a munkavállaló. Beállítjuk a programba a helyes állapotot. A  bérprogram önrevíziós menüpontját használva, megadjuk a bevallási és számfejtési időszakot és feladjuk a rosszul kezelt hónap bérlapját ismételten, mintha most készítenénk először a számfejtést. A számfejtési egyeztető alapos megtekintése után, ha helyesnek találjuk az elszámolást, akkor aktualizálunk. Az áthidaló előleg azt jelenti, hogy a dolgozónak visszafizetnivalója van a cég részére, míg a nettó kp a dolgozó részére kifizetendő összeget takarja. Ezt a műveletet mindig az aktuális elszámolási hónap terhére készítjük, így a cég részéről a fizetnivaló az elszámolás hónapjában keletkezik. Az Apeh összesítőt 2 módon kérhetjük le: bevallás szerint és utalás szerint, az utóbbi listán szerepel csak önrevíziós oszlop és ez tartalmazza a javításokat több hónap esetén mindet együttesen. Az adott hónap bevallásához mindig a bevallás szerinti listát használjuk, ezen nincs önrevízió és nem is tudjuk  a bérprogram segítségével beadni. Az önrevíziós bevallást az Abev 2006 nyomtatványkitöltőben készítjük el. Új nyomtatványt kérünk, egy 0708M-et és minden adattal feltöltjük és jelöljük a főlapon a helyesbítés tényét. Előhívunk egy üres 0708A nyomtatványt is, melynek főlapján a helyesbítés, önellenőrzés kockába X-et teszünk és megadjuk az önellenőrzés esedékességét, ami a feltárást követő 15 nap. A keletkező adó és járulékkülönbözeteket a 0708A-03 lapjain írjuk be, majd mentés után összerendeljük a 0708M-el, amit az Adatok menü nyomtatványok összerendelése pontjában találunk. Mentés után ellenőrizzük, majd küldésre megjelöljük a nyomtatványt.

Vissza a kérdésekhez



Ha lejár a tartós álláskereső kedvezménye, miért csak a kedvezmény utáni időszakot számolja el a program?

A lejáró kedvezmények esetében 2 bérlapot kell rögzíteni. Az első rögzítésénél tapasztaljuk, hogy csak a kedvezmény utáni időszakot számolja el a program. A második bérlappal a kedvezményes időszakot adjuk fel úgy, hogy  amikor a kurzorral a részidőnél járunk F1-et nyomva elő tudjuk hívni a kedvezményes időszakot. Két számfejtése lesz az emberünknek, de a bevallás jelengi formátuma miatt ez így helyes.


Vissza a kérdésekhez



Hogyan kell berögzíteni ha teljes munkaidősből részmunkaidős lesz vagy fordítva?

A 2006-os program automatikusan elmentette a programban ezt a típusú változást, és minden törzsben történő változás a Változások nyilvántartása menübe került bele. Tapasztalataink azt mutatták, hogy a próbálkozások és elírások is bekerültek ide, mert mindent elmentegettek. A 2007-es bevallás formájához és igényeihez igazodva változtattunk ezen. Ha a törzsben átírjuk a munkaidőt, akkor megkérdezi a program az adatváltozás napját - mindig az új kezdő napja legyen - ezzel elmentjük ezt a változást a Változások nyilvántartása menübe, de ez csak egy történeti adattár nem kalkulál vele a program a fent említettek miatt. A korábbi munkaidőt a Beléptetés-Kódok--> Jogviszony időszakok--> Korábbi jogviszonyba kell berögzíteni, hogy jó legyen az EHO. Tehát a törzsben van az aktuális munkaidő, a korábbi jogviszonyokban pedig a törzsbeli állapotot megelőző beállítás.

Vissza a kérdésekhez



Hogyan kell elszámolni az alkalmi munkavállalót?

Az alkalmi munkavállaló foglalkoztatásával kapcsolatban, a foglalkoztatási napokat és a közteherjegy értékét 2007-től a havi bevallás és adatszolgáltatás keretében jelenteni kell.
A személyes adatok rögzítése a törzsben (Beléptetés-kódok-->Törzs-karbantartás) történik:
                                     Jogviszony: 6/4 AM-könyves-nem biztosított,
                                     EHO: nem,
                                     Alkalmazás minősége: 96-alkalmi munkavállaló,
                                     Bérforma: egyéb havi és nem írunk semmilyen összeget sehova
                                     Belépés napot, kilépés napot NEM írunk
A foglalkoztatási napokat Beléptetés-kódok --> Jogviszony időszakok menüben Eseti jogviszonyként visszük fel az előbb leírt jogviszonyra. Ha egy hónapban 3*5napot volt nálunk az alkalmi munkavállaló és az 5 nap egymást követi, akkor egy hónapban 3 sora lesz, ha nem egymást követő napokról van szó, minden nem összefüggő napot külön soron adunk meg.
A közteherjegy értékének elszámolása Reklamációs elszámolás keretében történik: Bérelszámolás-->Havi béradatok rögzítése-->Reklamációs lista rögzítése.  A feladásnál arra kell figyelni, hogy amikor a jogviszonya sornál járunk és a 6-os számon van a kurzor nyomjunk F1-et és ezzel előjönnek az esetibe rögzített időszakok. Kiválasztjuk azt, amelyiknek a közteherjegy értékét szeretnénk elszámolni és a 816 kódra berögzítjük.
A bérprogram lehetőséget ad arra is, hogy a pénzben kifizetett összeget a közteherjeggyel együtt számfejtsük. A bevallásban jelenteni nem kell! Ehhez készíteni kell egy jogcímkódot, ami nincs alapból a programba.  A jogcímkódot a Beléptetés-kódok-->Kódok-->Jogcímkódoknál hozzuk létre. Kiválasztunk egy szabad számot, adunk neki egy később is beazonosítható nevet, és az alábbiak szerint paraméterezzük:
                                        Járandóságcsoport: 8-nemkereset
                                        Alcsoport: 0-egyéb
                                        Időadat: 2-Mnap
                                        Pénztárba számít: Igen
                                        Szja Jövedelemcsoport: 3-Nem bevétel
                                        Besorolás alapokba: minden tétel nemen marad

Vissza a kérdésekhez
              


Mit kell tenni, ha az alkalmi munkavállalóból munkaviszonyos lesz?

Az előző kérdésnél leírtaknak megfelelően szerepel a törzsben az alkalmi munkavállalói jogviszonyos. Itt nincs belépés nap, viszont kilépést az új munkaviszony miatt most írni kell. Ez a dátum az utolsó AM-könyves foglalkoztatás utolsó napja legyen. Ezt követi az archiválás, amelyet a Beléptetés-kódok-->Újra belépő archiválása menüvel indítunk el. Visszamegyünk a törzsbe, megkeressük az emberünket és az új jogviszonya szerint beállítjuk a törzset:
jogviszonyt, bérformát, bért, munkarendet, belépés napot, szabadságot, betegszabadságot, stb.

Vissza a kérdésekhez


Mit jelent, ha hibaüzenetet kapok az APEH-től a korábbi 0608-as bevalásokkal kapcsolatban?

2006. augusztus 24-én  kezdte küldeni e-mailbe az APEH azokat a hibaüzeneteket, amelyeket javítani is kell és értelmezhetőek is. A javítást megelőzi a hibalista letöltése. Az Ügyfélkapun keresztül az Ebev-szolgáltatásokon belül tölthetjük le, a Nyugtához hasonlóan a Nyomtatvány menüpontnál a Hibalista igénylése alatt. Ezek a hibaüzenetek a teljes bevallás újbóli beadását kérik, ezért ezt a bérprogramban is elő tudjuk állítani. A hibás bevallást a hibaüzenetek alapján javítjuk, majd a 0608A lapra rögzítjük a javítandó bevallás vonalkódját, újbóli exportálás után kész a teljes, javított bevallásunk. Az ellenőrzést a Szervíz, Fejlesztőknek menüpont alatt az XML fájl ellenőrzésével végigfuttatjuk és ha nem jelez hibát, akkor a Kapcsolat az Ügyfélkapu alatt az XML fájl ellenőrzése és megjelölése beküldésre ponttal elindítjuk a küldést. Természetesen az előző műveletet előzze meg az ABEV 2006 keretprogram és a 0608A, 0608M nyomtatványok frissítése.

A teljesség igénye nélkül néhány hibaüzenet és javításuk:
- rossz az alkamazás minősége a kiegészítő tevékenységet végző társas vállalkozónak, ezt 38-ra kell átírni
- a bevallásban nem szerepelhet 00-ás alkalmazás minősége, ezt minden esetben a kitöltési útmutató alapján  javítsuk
- 70d=70b-70c és ha 70c>70b, akkor 70d=0, vagy ha 70a=1, akkor 70d=70bx0,9 és 70c=üres hibaüzenet, amelynek magyarázatát az APEH honlapján megtalálhatják, de itt is elolvasható:

"Tájékoztatjuk a Tisztelt Adózókat, hogy a 0608. számú bevallás 03. lapján a 69. és 70. sorokban szereplő költségelszámolással összefüggő sorok hibavizsgálatát adózók jelzése alapján pontosítottuk. Az R060 és R062 jelzésű hibakódok a pontosítást követően figyelmen kívül hagyják a költségelszámolás módjára vonatkozó kódjelzést az a) oszlopban, és befogadják mindazon kitöltéseket, ahol
  1. az adóelőleg alapja megegyezik a bevétel és az elszámolható költség különbözetével (d=b-c), vagy
  2. az elszámolható költség mező üres, és az adóelőleg alapja megegyezik a bevétel 90 %-ával (d=b*0,9). Figyelem! Csak a 2006. június 9-én az Internetre kihelyezett 4.12 verziószámú bevallás-kitöltő programot megelőző verziószámú 0608M programmal kitöltött nyomtatványoknál fogadjuk el, ha az elszámolható költség mező üres.

Az APEH feldolgozó rendszere a két hibakód pontosítását megelőzően elektronikus levélben sajnálatosan azokat az adózókat is kiértesítette hibajavításra, akik/amelyek a fent jelzett, elfogadott kitöltési módok egyike szerint - helyesen - töltötték ki a bevallásuk 69-70. sorait.

Kérjük azokat az adózókat, akik az R060 és R062 pontosított változatának megfelelően az (1) vagy a (2) kitöltési mód szerint töltötték ki a 0608. számú bevallásuk 69-70. sorait, és a bevallásukból kizárólag e két sor miatt tévesen előállt hibakódról kaptak hibaértesítést, szíveskedjenek bevallásukat módosítás nélkül ismételte, javító bevallásként megküldeni elektronikusan az adóhatóságnak.

Azokat az adózókat, akik a bevallás 69-70. sorainak fentiek szerinti helyes kitöltésekor tévesen előállt két hibakódon kívül értesítést kaptak a bevallás egyéb hibájáról is, kérjük, hogy az értesítésből a fenti két hibakódra vonatkozó részt szíveskedjenek tárgytalannak tekinteni, nekik csak a bevallásban fennmaradt egyéb hibák javításáról szükséges intézkedniük."



Vissza a kérdésekhez


Hogyan lehet az OEP-es jelentő programhoz a bérprogramból az adatokat előállítani?


 
2006. január 1-től  a  biztosítottak jelentését az OEP által készített jelentő programmal lehet teljesíteni. Sokáig nem volt arra lehetőség, hogy  külső programból információt fogadjon, de megoldották.

A bérprogramban korábban a bevallás elkészítésére alkalmas programrészt használhatjuk újra. Ezt a  BEVALLÁSOKon belül a BE- ÉS KIJELENTÉS menüpontnál érhetjük el. Amikor legelőször indítjuk el ezt, a cégadatok jelennek meg. Pontosan töltsük fel, mert felülírja az OEP-es programban rögzített foglalkoztatók adatait. Adjuk meg az utolsó elküldött OEP jelentés számát is, amit az Egészségpénztárnak küldött jelentés készítésekor kinyomtatott "Bejelentőlap a biztosítottakról" lehet megnézni, a fájlnév utolsó 3 karaktere mutatja (nullák nélkül kell beírni a számot). A cégadatokat később is módosíthatjunk a C betű lenyomásával a Cégadatoknál (ezen a menüponton belül!).
Első teendőnk a Generálás, amellyel  a megadott időszakon belüli jogviszony változásokat és az  ellátásokat hozhatjuk be. A megjelenő jelentéseket Javíthatjuk, Rögzíthetünk újat, Törölhetünk, Kereshetünk, Listázhatunk. A generáláskor a program figyeli az archív állományt, így csak azokat a változásokat gyűjti be, ami abban nem szerepel. Az E betűt megnyomva (Export) kimenthetjük az ellenőrizendő állományunkat, és kinyomtathatjuk a változásokat tartalmazó listát.

Az export elkészítésével egyidejűleg a változás adatok átkerülnek az archív jelentések közé. Az archív és az aktuális ablak között az (A) gomb lenyomásával tudunk váltani. Az archív ablakból is elkészíthetjük az exportfájlt a jelentésszám megadásával, ha valami miatt ismételni kell. Az aktív ablakba a visszahoz (V) funkcióval visszatölthetjük az utolsó jelentést, aminek esetleg új jelentésszámot adhatunk az újsorszám (U) menüpont segítségével.

Exportálásnál a kiválasztott meghajtóra a program készít egy OEP JELENT mappát, amelybe a napi dátum szerint szintén készít egy mappát, ebbe lesznek az azon a napon készített jelentések, több cég esetén az összes cég jelentése (ezeket a fájlnévben felfedezhető adószám alapján tudjuk megkülönböztetni).

Ezzel elkészült az OEP jelentő programjába beolvasható formátum, amelyet a jelentő program ALKALMAZÁSon belül a JELENTÉS KÉSZÍTÉSből lenyíló, KÜLSŐ JELENTÉS FOGADÁSA menüpontal olvastathatunk be. Az ablak jobb felső sarkában lévő FÁJL MEGNYITÁSára kell kattintani, ezzel egy tallózó ablak jelenik meg. Itt megkeressük azt a helyet, ahova a bérprogramból elmentettük állományunkat (kiválasztott meghajtó, OEP jelent mappa, napi dátum mappa, cég jelentendő fájlja). Először a szintaktikai ellenőrzést kell elindítani, majd ha nem észlel hibát, mehet a jelentés ellenőrzése és végezetül a jelentés készítése. Ha a bérprogramból lemezre mentettük, akkor erre közvetlenül elkészíthetjük a jelentésünket, ha egyéb helyre, akkor tegyünk be egy üres lemezt.  A bejelentő lap a biztosítottakról és a lemezkísérő nyilakozat ezek után kinyomtatható. A jelentés végeztével az ALKALMAZÁS, MUNKAVÁLLALÓI ADATOK MEGTEKINTÉSE menüpontba bekerül minden, amit lejelentettünk.

Abban az esetben, ha időközben direktbe jelentünk az OEP-es programmal, akkor különösen kell figyelni bérprogramba a jelentések sorszámozásra. Ha olyan üzenetet kapunk, hogy a kiválasztott fájlt már beolvasták, akkor a sorszámmal van gond. Ennek javításához vissza kell térnünk a bérprogramba, majd a V betű megnyomásával visszahozhatjuk az utosó jelentett állományunkat és a jelentés sorszámát az Exportálásnál átírhatjuk a jóra.

Vissza a kérdésekhez


A 2006. július 1-től érvényes minimálbér emelését kire vonatkozóan kell alkalmazni?

 A minimálbér 2006-2007-2008. évekre vonatkozó előírását az alábbi rendelet tartalmazza:

316/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet
a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról

A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.) 144. §-ának (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Kormány - az Országos Érdekegyeztető Tanács egyetértésével - a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya kiterjed minden munkáltatóra és munkavállalóra.
2. § (1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított személyi alapbér kötelező legkisebb összege a teljes munkaidő teljesítése és havibér alkalmazása esetén
a) 2006. január 1-jétől havi 62 500 forint,
b) 2007. január 1-jétől havi 65 500 forint,
c) 2008. január 1-jétől havi 69 000 forint.
(2) Az (1) bekezdés szerinti személyi alapbér hetibér alkalmazása esetén
a) 2006. január 1-jétől 14 400 forint,
b) 2007. január 1-jétől 15 080 forint,
c) 2008. január 1-jétől 15 880 forint.
(3) Az (1) bekezdés szerinti személyi alapbér napibér alkalmazása esetén
a) 2006. január 1-jétől 2880 forint,
b) 2007. január 1-jétől 3020 forint,
c) 2008. január 1-jétől 3180 forint.
(4) Az (1) bekezdés szerinti személyi alapbér órabér alkalmazása esetén
a) 2006. január 1-jétől 360 forint,
b) 2007. január 1-jétől 377 forint,
c) 2008. január 1-jétől 397 forint.
3. § Teljesítménybérezés esetén a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló havi munkabérének (tiszta teljesítménybér, illetve garantált bér és teljesítménytől függő mozgóbér együttes) kötelező legkisebb összege a teljesítménykövetelmények százszázalékos és a teljes munkaidő teljesítése esetén
a) 2006. január 1-jétől 62 500 forint,
b) 2007. január 1-jétől 65 500 forint,
c) 2008. január 1-jétől 69 000 forint.
4. § (1) A 2. §-ban meghatározottaktól eltérően, a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetőleg szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított havi személyi alapbér garantált bérminimuma
a) 2006. július 1-jétől 2006. december 31-ig
aa) 2 évnél kevesebb, a munkavállaló által betöltött munkakörhöz szükséges szakképzettséget, képesítést igénylő szakmában a fennálló munkaviszonyban, illetve azt megelőzően szerzett gyakorlati idő (a továbbiakban: gyakorlati idő) esetén a 2. § (1) bekezdésében megállapított kötelező legkisebb munkabér 105%-a,
ab) legalább két év gyakorlati idő esetén 110%-a;
b) 2007. január 1-jétől 2007. december 31-ig
ba) az aa) pontban meghatározott esetben a kötelező legkisebb munkabér 110%-a,
bb) az ab) pontban meghatározott esetben a kötelező legkisebb munkabér 115%-a;
c) 2008. január 1-jétől 2008. december 31-ig
ca) az aa) pontban meghatározott esetben a kötelező legkisebb munkabér 120%-a,
cb) az ab) pontban meghatározott esetben a kötelező legkisebb munkabér 125%-a.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásával megállapított garantált bérminimum felfelé kerekített összegeit a rendelet melléklete tartalmazza.
(3) Az 50 év feletti munkavállalót garantált bérminimumként az ab), bb), cb) pontban szereplő összeg illeti meg. A szabályt először arra a hónapra járó munkabérek megállapításánál kell alkalmazni, amelyikben a munkavállaló az 50. életévét betölti.
(4) A gyakorlati idő munkaszerződéssel, munkakönyvvel, működési bizonyítvánnyal vagy egyéb hitelt érdemlő módon igazolható.
5. § (1) A 2. §-ban említett, illetve a 4. § alapulvételével megállapított órabértételt, ha a teljes munkaidő napi 8 óránál
a) rövidebb [Mt. 117/B. § (2) bekezdés], arányosan növelt mértékben,
b) hosszabb [Mt. 117/B. § (3) bekezdés], arányosan csökkentett mértékben
kell figyelembe venni.
(2) Részmunkaidő esetén
a) a 2. § (1)-(3) bekezdésében, valamint a 3. §-ban említett, illetve a 4. § alkalmazásával megállapított havi, heti és napi bértételt a munkaidő eltérő mértékével arányosan csökkentve,
b) a 2. § (4) bekezdésében említett, illetve a 4. § alkalmazásával megállapított órabértételt az ott szereplő összeggel, illetve annak az (1) bekezdés szerint arányosan változó összegével
kell figyelembe venni.
6. § (1) Ez a rendelet 2006. január 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit első ízben a 2006. január - a 4. §-ába foglalt szabályt első ízben a 2006. július - hónapra járó munkabérek megállapításánál kell alkalmazni.
(2) E rendelet alkalmazásában
a) munkáltatón a költségvetési szervet,
b) munkavállalón a közalkalmazottat és a közszolgálati jogviszonyban állót,
c) személyi alapbéren közalkalmazottak esetében illetményt, közszolgálati jogviszonyban állók esetében az alapilletmény és az illetménykiegészítés együttes összegét is érteni kell.
(3) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) megállapításáról szóló 327/2004. (XII. 11.) Korm. rendelet.

Melléklet a 316/2005. (XII. 25.) Korm. rendelethez

A garantált bérminimumok 2006. július 1. és 2008. december 31. között

  
  Gyakorlati idő          
2 évnél kevesebb legalább 2 év
2006. július 1-jétől 2006. december 31-ig Havibér Forint/hó 65 700 68 800
Hetibér   Forint/hét 15 120 15 840
Napibér Forint/nap 3 030 3 170
Órabér Forint/óra 378 396
2007. január 1-jétől 2007. december 31-ig Havibér Forint/hó 72 100 75 400
Hetibér Forint/hét 16 590 17 350
Napibér Forint/nap 3 330 3 480
Órabér Forint/óra 415 434
2008. január 1-jétől 2008. december 31-ig Havibér Forint/hó 82 800 86 300
Hetibér Forint/hét 19 060 19 850
Napibér Forint/nap 3 820 3 980
Órabér Forint/óra 477 497

Vissza a kérdésekhez


Hol lehet a bérprogramban a 06081K(01-03. hó) és 0608(04. hótól) bevallás adatait előállítani?
   
Indítsuk el a bérprogram BEVALLÁS menüjében található APEH 08/08K bevallás menüpontot. Itt válasszuk ki, melyik nyomtatványhoz akarunk XML fájlt előállítani. Ha a 06081K-t szeretnénk készíteni, válasszuk az IGEN-t és a dátum automatikusan átíródik, ha 0608-t akarunk, akkor NEM a válasz és kitöltjük a kívánt időszakot.
Mindkét esetben generálással hívjuk elő a számfejtett adatokat.

Vissza a kérdésekhez


 Hogyan kell használni a APEH 08/08K bevallás menüpontot?

A bérprogram minden menüjének használatában nagy segítséget nyújt a képernyő alsó sora. Az egyes funkciókhoz rendelt billentyűk lenyomásával tudunk dolgozni az APEH 08/08K bevallás részben is: A-08A, Keres, Rögzit, Javít, Töröl, Enter-08M, Generál, Pótgen, Cégadat, Lista, Export. Az első teendő a GENERÁLÁS, ekkor megjelenik azon személyek neve, akik a bevallásba bekerülnek. A néven ENTERt nyomva megtekinthetjük az adott személyhez  begyűjtött adatokat. Ebben az ablakban JAVÍThatunk, új sorokat RÖGZÍThetünk. Az  A betű
megnyomásával a főlap nyílik meg, ahol szintén javíthatunk és rögzíthetünk. Az adatsorok megnevezése és sorszámozása megfelel a kiválasztott nyomtatványnak, így a kitöltésben segíthet, ha az Abev-ből üresen kinyomtatjuk a nyomtatványokat és az APEH honlapjáról letöltjük a kitöltési útmutatókat. EXPORTálással lehet az adatokat adathordozóra (floppy, CD, pendrive) vagy mappába menteni, ekkor keletkezik az XML fájl. Ha azonos gépen van a bér és az internet, akkor a saját winchesterre érdemes menteni. A bérprogramban több teendő nincs, csak ha javítani kell valamit, ekkor viszont újból exportálunk.

Vissza a kérdésekhez


Milyen lépései vannak a havi adatszolgáltatásnak?

1. Bérprogramban generálás után exportálással előállítjuk az XML fájlt.

2. Letöltjük az APEH honlapjáról a legfrissebb Abev 2006 keretprogramot és beletöltjük a legújabb nyomtatványokat. (06081KM, 06081KA, 0608M, 0608A)

3. Megnyitjuk az Abev 2006-os programot és megkeressük a SZERVÍZ menün belül a FEJLESZTŐKNEK pontot, ahol az XML FÁJL ELLENŐRZÉSsel tudjuk leellenőriztetni állományunkat. Egy tallózó ablak jelenik meg. A szövegmező melletti 3 pontra kattintva kiválaszhatjuk a helyet, ahonnan be akarjuk olvastatni a bérprogramból elmentett xml fájlt.
 
4. Az Abev 2006 programban az ADATOK menüben, az XML FÁJL MEGNYITÁSA ÉS MEGTEKINTÉSE ponttal megnézhetjük nyomtatvány formájában is a bérprogramból elkészített xml fájlunkat és akár ki is nyomtathatjuk. Hibás jelzés lesz a nyomtatványon, ami nem jelent hibát, csak azt, hogy nem ellenörzőtt nyomtatványról van szó, hiszen azt a fentebb leírtak szerint végezzük el. Remélhetőleg hamarosan összekapcsolják ezt a két részt.

5. Ha mindent rendben találtunk, az Abev 2006-ban a  KAPCSOLAT AZ ÜGYFÉLKAPUVAL menüponton belül az XML FÁJL ELLENŐRZÉSE ÉS MEGJELÖLÉSE BEKÜLDÉSRE menüvel  lehet küldhetővé tenni az állományt.. Itt érdemes felírni az elérési utat, ha nincs Java programunk.

6. Az Ügyfélkapura való belépés a következő lépés. Ez az  Abev 2006-ból a KAPCSOLAT AZ ÜGYFÉLKAPUVAL menü alatt az  ELEKTRONIKUS BEVALLÁS ÜGYFÉLKAPUN KERESZTÜL helyről érhető el, vagy megnyitjuk a www.magyarorszag.hu honlapot, de a www.apeh.hu honlapról is eljuthatunk az ügyfélkapuhoz.

7. Az APEH szolgáltatásaiból az adó- és járulékbevallás részt választjuk. Beírjuk a felhasználónevünket és a jelszavunkat. Java program mellett a feltöltés egyszerűbb önmagától megjelenik, ennek hiányában az egyszerűsített feltöltést használjuk. Az Abev 2006 programmal való ellenőrzéskor a titkosítás után kiírt elérési utat megkeresve előhívjuk a céghez tartozó kr kiterjesztésű fájlt és kattintunk a feltöltésre.

8. Sikeres feltöltés esetén érdemes kinyomtatni az értesitési tárhely elküldött dokumentumaiból az érkeztetés visszaigazolását.
 
9. Az Ügyfélkapu APEH szolgáltatásaiból az eBEV-szolgáltatások elindítása után a nyugtát is letölthetjük.

Vissza a kérdésekhez

 
Hogyan kell elküldeni elektronikusan a 2005. évi SZJA adatszolgáltatást?

2006. április 30. után az elekrtonikus bevallásra kötelezettek kizárólag elekronikusan küldhetik a 2005. évi SZJA adatszolgáltatást (M29, K32). Ennek a lépései a következők:

1. Le kell tölteni az APEH honlapjáról (www.apeh.hu) a legfrissebb eKON05 programot. Ha korábbi verzió már van a gépen azt le kell törölni, mert sajnos nem írja felül az újabb verzióra a meglévőt.

2. A bérprogramból elkészítjük a megszokott módon az adatszolgáltatáshoz a lemezt.

3. Az eKON05.exe toronyházszerű ikonnal elindítjuk az ellenőrző programot. Itt az input helyénél kiválasztuk a Floppy meghajtót, ekkor a jobb oldalon a lemez tartalma kiíródik, ahonnan át tudjuk írni a BEÁLLÍTÁS alá az adószám első 8 számjegyét. Innentől kezdve mindig arra a billenytyűre kattintunk ami aktív lesz: Beállítás kész, Lemez átmásolás, Vége, Ellenőrzés. Ha 100%-os az állományunk, akkor kattinthatunk a KÜLDÉSHEZ gombra, amivel egy újabba ablakot nyitunk meg, ami az adatkísérő tartalmának felel meg. A rendben gomb megnyomása után a küldhető gombra kattintva indítjuk el a csomagolási műveletet. Ezzel visszakerülünk a főlapra és a Vége törléssel, majd a Kilépéssel végeztünk is az itteni munkával, jöhet az Ügyfélkapu. NEM KELL HASZNÁLNI AZ ABEV 2006-OS PROGRAMOT!
 
 4. Az Ügyfélkapun belül az Adó- és járulékbevallás részbe megyünk ahol, ha van Java program automatikusan megjelenik az adatszolgáltatás becsomagolt állománya, ha nincs, akkor az egyszerűsített feltöltőt használva (Saját gép, C:, Program files, Apeh, eBEV, KR, Küldendő) megkeressük. A kiterjesztése kr lesz, a neve: K_adószám első 8 jegye.zip_az napi dátum.

Határidő után (2006. május 22.) leadott bevallásokat csak pótlásként vagy helyesbítéssel lehet leadni!

Vissza a kérdésekhez


A 0608 bevallásnál a kerekítés hogyan kezelhető a programban?

A 0608A-01 lapon szereplő +/- 1 kerekítéses mezők berögzíthetők a programba. A  BEVALLÁS, APEH 08/08K bevallás programrészt használva generálás után a Lista lekérdezésével megkapjuk a 0608A főlapján szereplő összegeket. Az itt megjelenő összegeket összenézve az Apeh összesítő adott havi ezer forintos adataival megláthatjuk, mely soroknál van szükség a kerekítéses mezők alkalmazására. Ennek beírása a következő: megnyomjuk az A betűt, ezzel előhívjuk a főlapot. Sor rögzítéséhez az R betűt használjuk  és F1 segítségével kiválasztjuk mely adót, járulékot érinti a változás, majd beírjuk az érték helyére az 1 vagy  a -1. 

Vissza a kérdésekhez


Megbízási díj ellenőrzése során megjelenő hibaüzenetet hogyan kezeljük?

Ha hibaüzetet kapunk a megbízási díj esetén, akkor az nem azt jelenti, hogy hibás a bevallásunk, hanem azt, hogy nem a legújabb programokkal dolgozunk.
Az Abev 2006 keretprogramnak és az ellenőrzéshez felhasznált nyomtatványainak (0608A, 0608M) mindig a legfrissebb verzióval kell rendelkezni. Minden változtatás az APEH részéről programmódosítást követel meg, ezért honlapunkról szintén le kell tölteni a legújabb programfrissítést.
Természetesen, ha ezek után még mindig hibajelzést kapunk, akkor meg kell keresnünk, mit tévesztettünk el.

Vissza a kérdésekhez